Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej na pogłębienie toru wodnego, przebudowę nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz na modernizację sieci drogowo-kolejowej w tym porcie. Są to dwie największe inwestycje, które pochłoną blisko 600 milionów złotych. Unia Europejska dofinansowuje aż 85 procent tej kwoty. W czwartek 29 marca 2018 roku przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podpisali stosowne umowy z inżynierami kontraktów.
Za nadzór nad przeprowadzanymi robotami związanymi z pogłębieniem toru wodnego i modernizacją nabrzeży odpowiadać będą następujące firmy: Tractebel Engineering, Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych Eko-Invest oraz Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego. W tym projekcie zostanie zmodernizowanych około 5 kilometrów nabrzeży – Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny i Nabrzeże Zbożowe.
Natomiast przebudowa układu drogowo-kolejowego będzie monitorowana przez firmę Sweco Consultung. Projekt przewiduje modernizację układu komunikacyjnego w Porcie Zewnętrznym jak i dojazdu do terminali – chodzi o ulicę Kontenerową, a także przebudowę ulicy Budowniczych Portu Północnego. W projekcie przewidziana została również budowa parkingu dla samochodów ciężarowych. Parking ma mieścić się docelowo przy ulicy Portowej.
Gdański Port otrzymał 85% dofinansowania z CEF, – o czym wspomnieliśmy na samym początku artykułu. Można, zatem śmiało powiedzieć, że Unia Europejska na ten cel przeznaczy 500 milionów złotych.
Po opublikowaniu przez zarząd Portu Gdańsk informacji o uzyskanym dofinansowaniu z Unii Europejskiej już padły pierwsze sugestie osób, które korzystają np., z nabrzeży. Czy sugestie te zostaną uwzględnione? Jeszcze nie wiadomo, zapewne przekonamy się o tym po zakończeniu realizacji tego milionowego projektu. Oby wszystko przebiegało w jak najlepszym porządku i termin realizacji został dotrzymany. Z pewnością mieszkańcy Gdańska bardzo cieszą się z realizacji tego przedsięwzięcia, które poniekąd dotyczy ich codziennego życia.