Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że firmy można analizować jedynie na podstawie zakresu przedmiotowego badań. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, jakie są rodzaje analizy finansowej i czym się tak naprawdę charakteryzują.
Analiza całościowa i odcinkowa
Analiza całościowa jak łatwo się domyślić odnosi się do wszystkich zjawisk zachodzących w danej firmie. W zależności od indywidualnych oczekiwań wobec konkretnych badań można przeprowadzić analizę całościową nie tylko na poziomie ogólnym, ale również na poziomie całościowy. Jeżeli chodzi o charakterystykę ogólną, to mowa tutaj oczywiście o zjawiskach gospodarczych, które zachodzą od strony strukturalnej i jakościowej. Przy tej analizie nie zwraca się szczególnej uwagi na przyczyny zaistniałych sytuacji.
Analiza odcinkowa, to nic innego jak analiza problemowa, która w swoim zakresie obejmuje fragment działalności firmy. Analiza ta może dotyczyć na przykład działu logistyki albo konkretnego problemu, z którym zmaga się dana firma. Tego typu analiza doskonale sprawdzi się przede wszystkim wtedy, gdy zachodzi potrzeba zreformowania konkretnego odcinka funkcjonowania firmy, bez potrzeby przeprowadzania analizy kompleksowej.
Analiza finansowa ogólna i szczegółowa – czym się charakteryzują?
Jeżeli chodzi o stopień szczegółowości poszczególnych badań analitycznych, to możemy wyróżnić analizę ogólną i szczegółową. W przypadku analizy ogólnej zwraca się szczególną uwagę na kluczowe zagadnienia rozwoju i funkcjonowania firmy. Ten rodzaj badań skupia się na stosunkowo niewielkiej liczbie wskaźników syntetycznych. Warto wspomnieć o tym, że to właśnie analiza ogólna doskonale sprawdza się w ocenie całokształtu działalności danego przedsiębiorstwa. To dzięki niej można przygotować argumenty, które wspierają podejmowanie kluczowych dla firmy decyzji.
Analiza szczegółowa odnosi się z kolei do rozwijania badań, które objęte zostały wcześniej przez analizę ogólną. Największą wadą analizy szczegółowej jest to, że jest ona bardzo czasochłonna. Otrzymane dzięki niej wyniki, mogą okazać się jednak bardzo przydatne przy usprawnianiu funkcjonowania firmy i przy podejmowaniu kluczowych decyzji.
Artykuł powstał we współpracy z Analiza Finansowa – eanaliza.pl